Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /var/www/vhosts/modeka.pl/httpdocs/storage/modification/catalog/controller/startup/startup.php on line 74 Na motorce kolem Polska - příběh lemovaný anděly

Na motorce kolem Polska - příběh lemovaný anděly (část 2)

4 Mar 2022

K věci...

Start expedice se uskutečnil 17.7.2021 v Čenstochové. Shodou okolností to byla sobota a já jsem měl narozeniny. Dokážete si představit lepší dárek k narozeninám než dva týdny na motorce? Od začátku bylo myšlenkou cesty jet sám. Několik lidí se ke mně chtělo připojit na celou cestu nebo na její část, ale já jsem nabídku společnosti nepřijal. Jak se v následujících dnech ukázalo, to, že jsem jel sám, neznamenalo, že jsem byl sám.

Oficiální začátek trasy jsem naplánoval poblíž hraničního přechodu Gorzycki. Rychle projíždím trasu z Čenstochové na toto místo po dálnici A4. Nemůžu uvěřit, že se to děje a já se vydávám na cestu po pečlivě naplánované trase. Používám offline navigaci, která mě vede po trase vygenerované pro každý den.

Prvních pár kilometrů je v pohodě. Když vcházím do první úzké a podmanivé ulice, zastavuji se, abych pořídil fotografii a zaznamenal pár slov do reportáže. Navigace mě vedla po cestách s krásnými výhledy a uvnitř jsem cítil velkou spokojenost s připravenou trasou. V klidu jsem projel Ustroń, přetíženou Vislu, průsmyk Kubalonka a pokračoval do Zwardońe. Právě zde se asfalt výrazně zhoršil do té míry, že se na něm objevilo více výmolů a kamenů. V jedné ze zatáček se motorka při brzdění do ostré zatáčky téměř převrátila. Ve svých představách jsem ji už viděl ležet. Říkal jsem si, jak ji pak vyzvednu. Měl jsem se to dozvědět následující den....

Ola a Marcin

Před dalšími dobrodružstvími jsem se však dostal do Kościeliska. Zde jsem měl přenocovat s Olou a Marcinem. Společně provozují dvě turisticky zaměřené firmy - chatu Dziko Hanka a půjčovnu terénních aut Dziki Offroad, ale jejich vášní jsou především motorky. V garáži je Honda CBR, Suzuki Marauder a dva crossovery. Také je baví poznávat nové lidi, a proto vznikl nápad pronajímat pokoje. Ola byla první, kdo mi napsal a nezištně mě vyzval, abych se k ní přidal, a motivovala mě, abych se nevzdával. Bez ní by se tato expedice neuskutečnila. Dlouho si povídáme nejen o motorkách a cestování. Ola pochází z Gdaňska a do Zakopaného přijela, aby zde řídila penzion svého přítele. Zde se seznámila se svým manželem Marcinem, horalem krví i duší. Pokud v okolí Zakopaného uvidíte růžovou helmu, určitě to bude Ola.

Ráno se společně nasnídáme a já pak sbalím motorku. Při vkládání posledního sáčku se podívám na stupačky, ke kterým je výfuk normálně přišroubován, a vidím, že šrouby chybí a výfuk volně visí. Podívám se na druhou stranu a je to stejné. Následky včerejších výmolů a katastrofálního povrchu silnice! Ola a já začínáme s opravou, ale přichází silná bouřka, která práci na půl hodiny přeruší. Znovu se napijeme čaje a dokončíme opravu. Co bych si bez ní počal? Co bych dělal, kdybych skončil v hotelu nebo ve stanu v lese? Závada mi zabránila pokračovat v cestě. Tady jsem měl po ruce celou dílnu, protože Marcin se rád "hrabe" ve svém vybavení. Vyrazil jsem s dvouhodinovým zpožděním.

Projíždím dopravou ucpaným Zakopaným a pokračuji směrem na Lysou Polanu. Dnes budu projíždět mou milovanou oblastí Pienin, Piwnicznou, Żegiestówem. Tuto oblast mám velmi rád kvůli krásným výhledům, horám, které vás obklopují ze všech stran, a krásným klikatým silnicím. Moje oblíbená část je podél řeky Poprad. Počasí je nejisté a každou chvíli se mění. Když ale vidím velký černý dešťový mrak, do kterého se chystám vjet, zastavuji na autobusové zastávce a oblékám si bundu do deště Modeka AX DRY II a kalhoty Modeka AX DRY. Počasí se naštěstí zlepšuje a k mému překvapení se později během dne ocitám na polsko-slovenské hranici. Těsně za hranicemi zastavuji, abych zjistil, v čem je problém. K mému překvapení mě trasa vede asi 18 km přes Slovensko. Při plánování jsem to musel přehlédnout. Rychlá analýza toho, co se více vyplatí, a rozhodnutí, že jdu dopředu.

Rozhodl jsem se přejít na textilní bundu. Našel jsem si místo u silnice s krásným výhledem na Czyrnu, postavil motorku na boční nohu, která se mírně zabořila do bahnitého terénu. Říkal jsem si, že to vyfotím, dám pod nohu kámen a v klidu se převléknu. Udělal jsem pět kroků, vytáhl telefon, abych si udělal fotku, a vtom se za mnou ozval zvuk převracející se motorky. Zpanikařil jsem.

První pokus a nic. Druhá, třetí, čtvrtá a už zase leží úplně na boku, protože mi došly síly. Palivo vytéká zpod víčka palivové nádrže. Mávám a volám na řidiče o pomoc, ale z taxíků se ke mně dostávají přátelské úsměvy a mávání. Nikdo netušil, že potřebuji pomoc... Další pokus a zvládl jsem to! Myslím, že adrenalin mi tak silně proudil do krve, a navíc mi pomohla síla vůle, že jsem kolo postavil do vzpřímené polohy. Celý roztřesený jsem potřeboval několik minut na zchlazení. Naštěstí se ohnul jen indikátor (nespadl, funguje) a ulomil se jeden z držáků kamery. Kamery byly připevněny na motorce na straně, na kterou se převrátila, ale naštěstí se jim nic nestalo.

Pokračuji směrem k Bieszczadům.

Vysočany - zázemí Oslová

Je neděle, takže všechny obchody jsou zavřené. Jezdím po vedlejších silnicích, takže benzinových pump není mnoho, většina z nich je soukromá a v neděli také nefungují. Ola mi připravila malý proviant, který jím kolem 14:00. Do Vysočan přijíždím na noc ve 20:30. Už jsem se smířil s tím, že půjdu spát hladový. Zaparkuji motorku, pozdravím majitele a hned se mě ptají, jestli mám hlad. Po pravdě řečeno, skoro celý den jsem nic nejedl a nic nemám u sebe. Paní majitelka nařídí manželovi, aby šel na zahradu a přinesl zeleninu, a sama zmizí v domě. Po chvíli se oba vrátí. Dostávám domácí vejce, chleba, láhev vody, máslo, šunku, sýr, pažitku a poslední dvě okurky ze soukromé zahrady, což mě velmi dojímá. Podruhé během toho dne cítím pomoc přesně ve chvíli, kdy ji potřebuji. Chystal jsem se jít hladový spát a teprve teď usedám ke skutečné hostině.

Ráno mě paní majitelka zastihne, když lepím pásku, a přinese mi kávu a sušenky. Sedám si na lavičku pod stromem, beze spěchu piju kávu, okusuju sušenky a užívám si klidu a vyhlídky na další kilometry v Bieszczadech. Ptám se, kolik mám zaplatit za večeři a snídani, ale kategoricky odmíta zaplatit více než dohodnutou částku za noc.

Cisna

Asi pět minut po mém odchodu mě zastihla bouřka, ale nezbývalo nic jiného než pokračovat v cestě a doufat, že se vyčasí. Když už to moje boty nevydrží a liják se stane nepřijatelným, zastavím na místní čerpací stanici. Říkám si, že s těmi botami musím něco udělat. Po natankování jdu promočený do budky čerpací stanice, zaplatím za palivo a přijdu na nápad, že si přes boty dám pytle na odpadky. Nesměle se ptám pumpaře na tašky a slyším odpověď: "Asi před čtrnácti dny jeli v podobném lijáku tři motorkáři, zastavili u nás a každý z nich si vyžádal velký pytel na odpadky, protože měli úplně promočené oblečení. Každý z nich si vyřízl otvor pro hlavu a ruce a vyrazil do Bieszczad. Samozřejmě dostanete malé tašky. Jako kdyby bylo potřeba větší, i ty máme. Musíme si přece pomáhat navzájem." Další den a další dobrá duše, která se objevila ve správný čas.

Asi po hodině déšť úplně ustává a já se zastavuji na rozhledně těsně před vstupem do Cisny. Usuším si věci, sním něco sladkého, natočím video a strávím tam asi dvě hodiny. Motorka stojí na parkovišti, je sbalená, na kufru visí oblečení a sem tam se na ni někdo podívá. Ti odvážnější se ptají, jestli je to moje motorka, kam jedu, kolik jsem najel, kolik mi zbývá. Při rozhovoru si uvědomuji, že mnoho z nich kdysi mělo motorku, někteří z nich podnikali velké výlety a nyní, kvůli věku, rodinné situaci, nedostatku času nebo zdraví, jsou dvě kola jen vzpomínkou. Stojí za zmínku, že je to krásná vzpomínka, o kterou se rádi podělí a která se často vrací do jejich nejlepších let. Několikrát se mi ještě stane, že si pár minut povídám s uklízečem na ulici, zaměstnancem nádraží nebo obyčejným kolemjdoucím, který se zastaví na kus řeči. Další pozoruhodná událost se mi přihodí dnes večer, až budu projíždět Bieszczadskými serpentinami, a souvisí také s deštěm, který mě zastihl hodinu před cílem mé cesty.

Margaret a Peter

Když jsem dorazil na místo noclehu, bylo ještě světlo. Čekala na mě prázdná garáž, kterou mi majitel uvolnil pro motorku tím, že na dvoře postavil své auto. Ve svém pokoji jsem si sundal mokré oblečení, rozvěsil je, kde se dalo, posadil se zmrzlý na postel a uslyšel jsem hluboký, tichý, krásně nakřáplý hlas s nádhernou dikcí v kuchyni nedaleko mého pokoje. Jsem typický posluchač a takový hlas nemohl uniknout mé pozornosti. Usoudil jsem, že musí patřit nějakému rozhlasovému nebo opernímu zpěvákovi, a pokud ne, je zřejmé, že přijde nazmar. Na telefonu jsem hledal obchod s potravinami, protože jsem neměl nic k večeři, a uši se mi napjaly, když jsem uslyšel hlas zpoza dveří. Našel jsem obchod, podíval se z okna no stále pršelo. Neměl jsem ve výbavě deštník a nějak se mi z toho deště dělalo špatně. Rychlé rozhodnutí: jdu si říct o deštník, protože co je na tom špatného. Tak jsem vyšel z pokoje a majitele toho okouzlujícího hlasu, který se motal kolem kuchyně, sem se zeptal, jestli by mi náhodou nemohl deštník půjčit, protože jsem přijel na motorce. Samozřejmě že Petr, protože tak se jmenuje ten dlouhovlasý muž stojící přede mnou, jde se mnou k autu, vytáhne deštník a podá mi ho, abych se prošel pro zásoby. Já se odvděčím samolepkou s logem expedice a pozvánkou na facebookový profil. Vyrazil jsem do obchodu a po deseti minutách déšť úplně ustal. Během procházky deštník úplně vyschl, takže jsem ho po návratu vrátil. Pak jsem zjistil, že Piotr a Malgosia už viděli můj profil na Facebooku a zvou mě na společnou večeři.

Dlouho jsme seděli u výborné večeře v jedinečném prostředí. Každý z nás tří mluvil o svých vášních, životních úspěších a neúspěších, plánech a myšlenkách. Dostali jsme se k velmi soukromým záležitostem, protože se ukázalo, že cestu, která byla přede mnou - těžká, bolestná, dlouhá -, už měli moji respondenti za sebou. Ne na cestě pro motorky, ale na cestě života. Z úcty k Piotrovi a Malgosii nebudu popisovat probíraná témata a velmi dojemné příběhy, které jsem od nich slyšel. Jedno mohu říci s jistotou - potkal jsem lidi, které jsem v tu chvíli potřeboval a kteří mě určitým způsobem provázejí dodnes a pomáhají mi bezpečně přejít mou cestou, za což jim upřímně děkuji.

Také další den jsme začali společnou snídaní. Navíc jsem na cestu dostal výborné sendviče, které mi připravil Petr a které mi pomohly přežít celý den.

Zdzisław poprvé

Tento den začal krásnými východními silnicemi, které mě s každým kilometrem nutí uvědomit si, že motorkáři většinou vyhledávají serpentiny, aby se dostali na kolena, ale cesty, po kterých dnes jedu, mi umožňují zklidnit se, nevyžadují neustálé soustředění, řazení a dokonale odpovídají mému mottu - není důležitý cíl, ale cesta. Hlava se mi uvolňuje ještě víc než předchozího dne, pomalu si zamilovávám tyto silnice a požitek z jízdy dosahuje svého zenitu. Cestou navštěvuji pravoslavný kostel v Hrebenne a pokračuji mezi poli slunečnic a obilí.

Když jsem dostal hlad, rozhodl jsem se zastavit na rychlé jídlo. Hned u silnice "vyrostla" rozhledna, a tak jsem se rozhodl, že se tu najím. Postavil jsem motorku k věži, vytáhl Petrovy sendviče a vodu, posadil se na lavičku a vychutnával si jídlo. Na věži bylo několik lidí a já jsem se těšil, až bude pro video prázdná. Lidé se na věži střídali, ale v jednu chvíli jsem zůstal sám, tak jsem se napil vody a rozhodl se, že to je ta pravá chvíle. Přešel jsem ke své motorce, abych si z ní vyndal nahrávací zařízení, a v tu chvíli na parkoviště vjela motorka, která před chvílí projížděla kolem, ale otočila se a zaparkovala hned za mou. Sundal si přilbu a okamžitě se rozproudil rozhovor. Ukázalo se, že Zdzisław je z Krakova a na východní stěně absolvuje velmi podobnou trasu jako já. Vystoupili jsme společně na rozhlednu, prohodili ještě pár vět a rozloučili se. Zdzisław se stále objevoval zcela nečekaně, zcela mě překvapil ve velmi těžké chvíli cesty a pomohl mi, když jsem to potřeboval.