Jak to všechno začalo? Dagmara Kowalská o své lásce s motocyklem

5 Mar 2022
Jak to všechno začalo? Dagmara Kowalská o své lásce s motocyklem

Troufám si říct, že jednokolky jsem milovala ještě předtím, než jsem se narodila... Ovšem trvalo dlouho, než jsem si to uvědomila ;)

Motocykly zapsané v genech

A všechno to začalo tím, že jsem převzala vášeň po rodičích. Moje maminka si v pokročilém těhotenství nenechala ujít ani jeden speedwayový zápas Polonie Bydhošť a můj tatínek je už léta jejím věrným fanouškem. Moji prarodiče také chodili na zápasy speedwaye, takže mohu s jistotou říct, že mám nádech éteru v krvi. Každopádně dodnes speedwayi fandím a navštěvuji stadiony tak často, jak jen mohu, ale trvalo mi příliš dlouho, než jsem poznala jednokolky z pohledu jezdce.

První kroky - od "baťůžkáře" k řidiči

Vzpomínám si na jednu jízdu v mlze s o dva roky starším strýcem po venkově na nějakém jednoduchém skútru, pak se šéfem showroomu Harley Davidson po varšavských rychlostních silnicích a nakonec s bratrancem Rafalem jako baťůžkář. Zajímavá zkušenost, ale ne příliš pohodlná. Jsem typ člověka, který nerad sedí na boku, natož vzadu. Mnohem raději se ujímám řízení. A tak se před pár lety stalo, že jsem se na parkovišti jednoho rádia rozhodla vyzkoušet Vespu svého redakčního kolegy. Zkroutila jsem řídítka, vytrhla se z kořenů, ale nějakým zázrakem jsem našla brzdu a zastavila jednokolku těsně před předsedovým autem zaparkovaným opodál. - Ach bože, pomyslela jsem si tehdy - odlož zařízení, to není pro tebe. Pokorně jsem seskočila z Vespy, vypnula motor a tlačila skútr směrem k majiteli. Slíbila jsem si, že už nikdy nesednu na jednokolku.

Co to zkusit znovu?

Tím by mé dobrodružství s jednokolkami pravděpodobně skončilo, kdyby mě nepozvala akce Svět motocyklů ve varšavské čtvrti Bemowo, kde se sešli instruktoři, skútry a motocykly do 125 cm objemu motoru. Rozum křičel: - Nejezdi, není to pro tebe! Srdce mně pobízelo: - Ahoj, tady nejlépe zjistíš, jestli tě to baví, nebo ne! Jeď a udělej to hned!  No, samozřejmě, že jsem šla. Prohlédla jsem si několik skútrů a dvě motorky, cítila jsem vítr na kůži, líbilo se mi to. Mimochodem, přihlásila jsem se do soutěže, vyfotila skútr s nízko letícím letadlem, dala ho na Instagram a vyhrála helmu LS2. Náhoda? To si nemyslím A když už mám helmu, tak jsem si říkala, že ráda jezdím na jednokolkách, váhu koloběžek zvládnu ( motorky už méně), tak pozdeji uvidíme, co bude dál?

Pak přišla pandemie, která mé úmysly opět zchladila, ale když se vrátila relativní normálnost a obrovské dopravní zácpy ve městě a na mém e-mailu se pravidelně objevovaly marketingové zprávy Vespa, cit pro jednokolky se vrátil, a to s dvojnásobnou silou. Pro jistotu jsem si na několik hodin půjčila elektrický skútr a spadla do něj jako švestka do kompotu. Rozhodla jsem se jednat, prostřednictvím přítele, ( díky Norbert ) Kontaktovala jsem Vespa a vyzvedla si své první vozidlo pro testování. Vyměnila jsem sandály za kotníkové tenisky, nasadila si helmu a rukavice, které jsem si koupila v autosalonu, a radostně, dalo by se říct nereflektovaně, v šortkách a tričku, jsem se hnala do centra Varšavy.

Měla jsem před sebou 19 kilometrů, na tachometru závratných 40 km/h a naštěstí jsem to zvládla bez jakýchkoli dobrodružství, ale mokrá od hlavy až k patě, trochu kvůli nesnesitelnému vedru a trochu kvůli stresu, který jsem cestou cítila. V té době jsem ještě nemyslela na pořádné motorky, užívala jsem si jízdu na skútru v horku v italském stylu: znáte to, letní šaty, helma, rukavice a kotníkové boty (na to jsem si pokaždé vzpomněla). V té době jsem dokonce žertovala, že bych se rozesmála k slzám, kdyby mi někdo před rokem řekl, že mám nosit rukavice ve třicetistupňovém vedru.

Oblečte se!

Starší kamarádi motorkáři v motorkářském oblečení se na mě shovívavě dívali: - Milé dítě, na rukou a nohou máš něco, co když spadneš, stáhneš si kůži až na maso. - Dobře, já vím, ale je horko, no tak, jedu jen na skútru, nebudu se tlačit na motorce - odmítala jsem dobré rady kolegů, dokud jeden z nich nenavrhl malý test. - Dynamicky přejížděj vnější stranou ruky po betonu a sleduj, co se stane, navrhl Marcus. Zkoušela jsem to, bolelo to, poškodila jsem si pokožku.- Vynásob tu bolest 60 km/h a víš, co se stane? - zeptal se jako přísný učitel. - Já vím!" sklopila jsem uši a od té doby jsem na každou jízdu na skútru nosila jednoduchou koženou bundu a večer džíny. To není moc velká ochrana, že?

Dnes to vím, protože jsem se šťastnou náhodou setkala s výrobcem motocyklového oblečení Modeka. Vyzkoušela jsem džíny s chrániči od City Nomad Wear, koženou bundu s kapucí a chrániči loktů a letní rukavice a kožené zateplené verze s ochranou kloubů od firmy Modeka. Vyzkoušela jsem i zimní verzi bundy Modeka, funguje skvěle, když se teplota pohybuje kolem 5-10 stupňů, a můžu se v ní pohybovat jako panenka, aniž bych uvízla v zácpě ;)

Sezóna svobody

Co se změnilo v mém oblečení na motorku Vespa? Především to není jen oblečení na motorku, ale hodí se i na skútr, upoutá pozornost ostatních singltrekařů a navíc v něm můžete vyrazit na obchodní schůzku, do práce , a dokonce i do kina. Klidně vám řeknu, že jsem divadelní sezónu 2022 zahájila v motorkářském oblečení ;) Vypadám stylově a profesionálně, ale hlavně jsem chráněná od hlavy až k patě a je mi prostě teplo. Za letních večerů, kdy jsem ještě cestovala v šatech, a nedejbože, když jsem musela přejít jeden z mostů, jsem cítila, jak mi na tělo buší hmyz a pronikavý poryv větru - bylo to nepříjemné. A stačilo si vzít koženou bundu a problém nenávratně zmizel. Zmizely i otravné dopravní zácpy, protože i v chladnějších dnech mohu nasednout na skútr a někam dojet, aniž bych cestou chytla chřipku.

Já vím: celá Itálie jezdí na koloběžkách ve vzdušném oblečení a žabkách, ale Itálie má jiné klima, jiné počasí a trochu jiný přístup k jednokolkám. U nás se to naštěstí také mění, ale než se to změní k lepšímu, zůstanu u svého motorkářského oblečení se značkou Modeka a City Nomad. Tímto způsobem prodlužuji období svobody.