V dnešní době je času málo. Je dobré vědět, že jízda na motocyklu, zejména třídy 125, je způsob, jak ušetřit čas i peníze.
Počet motocyklů na českých silnicích neustále roste. Velkou měrou se na tom podílejí novelizované předpisy. Od roku 2014 stačí k řízení motocyklu s objemem motoru do 125 ccm a výkonem do 15 koní řidičský průkaz skupiny B držený po dobu tří let. Lidé, kteří okusili jízdu na takových strojích, si přestali klást otázku "k čemu mi je motorka", ale velmi často se rozhodnou získat řidičský průkaz skupiny A a pokračovat ve svém dobrodružství s motocykly - jen většími. Zdůrazněme však, že pro každodenní jízdu po městě se vyplatí zvolit úsporný a lehký motocykl 125, který má malou spotřebu a snadno se s ním parkuje a manévruje.
Kolik spálí motorka?
Nízká hmotnost a často i malý objem motoru znamenají, že spotřeba paliva většiny oblíbených modelů motocyklů je nízká. Přesnou odpověď na otázku, kolik motocykl spálí, však nelze dát. Je to výslednice několika faktorů, z nichž klíčové jsou styl a podmínky jízdy, objem a konstrukce motoru. Nejméně spalují motocykly a skútry s motory o objemu 125 ccm, a to přibližně 2,5 l/100 km. Větší stroje, dokonce i s motory o objemu 1300 ccm, mohou na silnici spotřebovat méně než 5 l/100 km a při dynamické jízdě po městě a dálnici 7-9 l/100 km. Motocykly s motory poháněnými karburátorem jsou ze své konstrukce náročnější na spotřebu paliva a vyžadují více údržby než motocykly se vstřikováním.
Omezení výdajů aneb kdy je nejlepší čas na koupi motocyklu
Může se zdát, že nejlepší doba pro koupi motocyklu je na podzim a v zimě, ale není tomu tak vždy. Je dobré sledovat aktuální informace o akčních nabídkách prodejců. Když přijde nová generace určitého modelu, nebo dokonce když se předchozí model modernizuje či neprodává, jsou někdy uprostřed sezóny spuštěny promo akce. Na druhou stranu ti, kteří plánují koupi ojetého motocyklu, by měli mít na paměti, že v zimě se tempo dovozu zpomaluje, což se projevuje v menším výběru.
Co vám jízda na motorce může dát - zřejmé i nezřejmé výhody... méně zřejmé
Česká legislativa poskytuje uživatelům motocyklů řadu privilegií. Jízda na motocyklu v dopravní zácpě může být efektivní, protože zákon nezakazuje jízdu mezi řadami sousedních automobilů, pokud nejedete po čáře dělící jízdní pruhy. V závislosti na městě a hustotě provozu tak můžete ušetřit několik minut nebo i více. To však není jediný důvod, proč si pořídit motorku.
Uživatelé motocyklu mohou využívat autobusové pruhy a jsou osvobozeni od parkovného. Navíc je nesrovnatelně snazší najít legální místo pro zastavení motocyklu než pro parkování auta. V kombinaci s přímým kontaktem s okolím je tak jízda na motocyklu ve městě - za příznivého počasí - mnohem příjemnější než pohyb v uzavřené kabině automobilu.
Jízda na motorce v lese nebo v terénu? Tady se bohužel situace komplikuje. Pokud se nejedná o silnici otevřenou pro provoz, trať nebo soukromý pozemek, který nám majitel zpřístupnil, není legální opustit zpevněný povrch.
Motocykl může být bezpečný
V devadesátých letech se na českých silnicích začaly objevovat motocykly se silnými motory dovezené ze Západu, což v kombinaci s některými lidmi plně využívajícími jejich schopností a často vážnými nehodami vytvořilo negativní obraz všeho, co souvisí s motocykly. Přestože se situace výrazně zlepšila, stále není nouze o lidi, kteří se ptají, zda je jízda na motorce bezpečná. Většinou to závisí na jezdci na motocyklu. Pokud při otáčení rukojetí plynu používá zdravý rozum a předvídá chování ostatních účastníků silničního provozu, riziko dopravní nehody se výrazně snižuje.
Přilba nestačí - oděv musí být také kompletní
České zákony vyžadují, aby motocyklisté používali přilbu. Každý, kdo měl možnost na motorce upadnout - a jedna anekdota říká, že se motorkáři dělí na ty, kteří si lehli, a na ty, kteří si lehnou -, dobře ví, že to rozhodně nestačí. Pokud dojde k převrácení motocyklisty, přilba z toho obvykle vyjde bez škrábnutí. Co je však téměř jisté, je odřenina na kalhotách. Velmi často se stopy po kontaktu s vozovkou objevují také na rukavicích - vždyť při pádu se reflexivně snažíme podepřít rukama. Někteří lidé opomíjejí otázku obuvi. Ani na lehkou motorku však nestačí zimní boty sahající nad kotník nebo vyztužená pracovní obuv. Obuv na motorku má zcela jinou konstrukci a je zesílena v kritických místech - například v úrovni kotníku, který se může zachytit mezi převrácenou motorkou a silnicí.
Popřední výrobci motocyklového oblečení, včetně společnosti Modeka, se snaží splnit očekávání motorkářů a nabízejí velmi rozmanité produkty. Díky tomu si na své přijdou i lidé, kteří denně dojíždějí do práce na motorce a neradi by se oblékali, ale zároveň se vzdali bezpečnosti. Řešením pro ně jsou například džínové kalhoty s chrániči a boty na motorku, které vypadají jako stylové tenisky. Neustále se vyvíjí také nabídka oblečení pro horní část těla. Společnost Modeka právě představila... bavlněné košile s chrániči loktů a ramen a kapsou na chránič zad.